Een duur en lang traject starten met een softwareontwikkelaar om maatwerk te maken voor jouw bedrijf? Dat is met het Power Platform van Microsoft verleden tijd. Met de tools binnen dit platform heb je geen programmeertaal nodig om nieuwe business-apps te maken of processen te automatiseren. Met deze apps worden voornamelijk de interne processen gefaciliteerd en geoptimaliseerd. Ook kun je apps die je al gebruikt uitbreiden of aanpassen. In deze blog vertellen we hoe je zelf kunt starten!
Wanneer gebruik je het Power Platform?
Iedereen kan met het Power Platform snel aan de slag om processen te automatiseren. Want, zonder technische kennis van programmeren maak je zelf apps, bedrijfsflows, dashboards of chatbots. Dit doe je met de kant-en-klare sjablonen. De apps en flows die je maakt zijn op elk device te gebruiken. Bedrijfsdata is eenvoudig in te zien via Microsoft Teams. Zo maak je echt oplossingen om efficiënter en eenvoudiger te werken.
In deze situaties behaal je veel winst met het Power Platform:
- Het proces verloopt met veel papier of e-mails.
- Een proces keert regelmatig terug.
- Meerdere medewerkers leggen dezelfde gegevens vast.
- Er worden meerdere applicaties en systemen gebruikt.
- Om eenvoudig en automatisch inzicht te krijgen in data.
- Makkelijker communiceren met klanten en prospects.
- Er is geen medewerker in dienst met technische kennis.
Hoe gebruik je het Power Platform in de praktijk?
We kunnen de functionaliteiten natuurlijk het beste uitleggen aan de hand van voorbeelden!
Voorbeeld 1: Verlof- en declaratieaanvraag
Het aanvragen van verlof gaat langs verschillende mensen en systemen, een simpel proces wat veel tijd kan kosten. Met het Power Platform maak je een flow: van het aanvragen tot en met de goedkeuring en registratie. Wanneer een medewerker een verlofaanvraag indient, gaat er automatisch een e-mail naar zijn of haar manager voor goedkeuring. Na goedkeuring wordt er weer automatisch een e-mail gestuurd naar de medewerker en het verlofsysteem. Dit geldt ook voor het declaratieproces. Hier hebben wij met het Power Platform een makkelijke en tijdbesparende flow voor gemaakt.
Voorbeeld 2: Inzicht in data
Bij SEVENP krijgen we veel vragen van onze klanten. Deze worden verwerkt in tickets. Op verschillende plekken in ons kantoor hebben we schermen hangen, waar up-to-date informatie te zien is over deze tickets. Daar is onder andere te zien hoeveel tickets er open staan, welke nieuw zijn en welke tickets hoge prioriteit hebben. Zo hebben we goed overzicht, kunnen we snel schakelen bij drukte en kunnen we onze klanten snel en goed helpen.
Voorbeeld 3: Chatfunctie
Je wilt meer communiceren met klanten en geïnteresseerden. Dat ga je doen met een chatfunctie op je website. Belangrijk is dat medewerkers makkelijk moeten kunnen zien wanneer er een chatbericht is verstuurd. Met kant-en-klare templates plaats je eenvoudig een chatfunctie op je website. Om te reageren heb je geen extra applicatie nodig, want dat doe je met Microsoft Teams. Dat is ideaal, want deze applicatie gebruik je al voor (video)bellen, chatten en samenwerken. Zo verbeter je eenvoudig jouw dienstverlening!
Lees ook: 5 tips voor efficiënt vergaderen via Teams
De mogelijkheden met Power Platform zijn oneindig. Van maatwerk-apps bouwen, tot chatbots creëren, processen snel automatiseren én zaken inzichtelijk maken voor je medewerkers. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan contact op met ons!