Kenneth van Haaren is al ruim vier jaar Functioneel Applicatiebeheerder bij Pameijer. Pameijer is een zorginstelling in de GZ/GGZ die mensen met een beperking begeleidt om zo zelfstandig mogelijk door het leven te gaan. Samen met SEVENP werkt Pameijer naar een veilige transitie in de cloud. Een grote stap die recent is gemaakt, is het inloggen via Ping. Wat is Ping en hoe is dit project verlopen? Daar vertelt Kenneth over in deze blog!
Ping is een leverancier van “cloudbased identity management oplossingen”. Ping zorgt ervoor dat professionals en organisaties veilig en laagdrempelig kunnen inloggen. Op onze bedrijfssystemen staan namelijk gevoelige gegevens, die goed afgeschermd moeten zijn. Zeker in de zorg werken wij met gevoelige informatie van cliënten. Tegelijkertijd werken onze professionals ambulant en locatie-afhankelijk én is het essentieel dat zij overal en altijd gemakkelijk toegang hebben tot cliëntdossiers.
Single sign on en multi-factor authenticatie
Met Ping kunnen gebruikers eenvoudig bij alle gegevens en applicaties die ze nodig hebben tijdens hun dagelijkse werk, waar ze ook zijn, met welk apparaat dan ook. Met één wachtwoord en een gebruikersnaam heb je toegang tot je hele online werkplek.
Werknemers krijgen op hun zakelijke telefoon de PingID-App. Technisch gezien loggen onze gebruikers gewoon in op hun eigen Pameijer-account. Ping zorgt er vervolgens voor dat ze applicaties kunnen starten zonder apart in te hoeven loggen. Ook Office 365 is op deze manier gekoppeld. Zo heb je dus altijd veilig en eenvoudig toegang tot jouw omgeving. Met de Ping-App op de telefoon kunnen medewerkers zelfs inloggen met een eenvoudige swipe.
Ping is geruisloos geïmplementeerd
Het mooie van mijn werk, en een systeem als Ping, is dat we in staat zijn gebleken om onder de motorkap iets complex én toekomstbestendig te implementeren, waarvan de gebruikers eigenlijk niks hebben gemerkt. Behalve het gemak van de swipe natuurlijk!
Samen met SEVENP hebben wij in een maand tijd een 25-tal applicaties overgezet naar Ping. Wij konden daarbij heel veel zelf doen. Waar we capaciteit en kennis missen, hebben wij de beveiligde omgeving samen met SEVENP ingericht en geïnstalleerd. Het platform wordt nu gehost en onderhouden door SEVENP.
Blije mailtjes nadat Ping live ging
Het is heel fijn samenwerken en sparren met een partij die ruime ervaring heeft met dit soort nieuwe projecten. Wat we voornamelijk waardeerden tijdens dit project, was de brede technische kennis en ook de interesse in deze (markt)ontwikkeling.
Alles werd eerst goed getest voordat Ping live ging en onze afdeling heeft ook echt veel aandacht besteed aan de adoptie. Zo konden wij eindgebruikers en afdelingen op tijd en goed informeren over de veranderingen.
Bij het lanceren van Ping was de afdeling Operations van SEVENP goed voorbereid op eventuele vragen of onduidelijkheden van medewerkers. Uiteindelijk zijn er maar twee telefoontjes geweest! Dankzij de strakke planning en goede voorbereiding is alles soepel gegaan. Tot op de dag van vandaag lees ik complimenten en blije mailtjes uit alle lagen van de organisatie!
ICT-toekomst
Wat we nu gaan doen is verder uitrollen waar we al mee bezig zijn. Bij Pameijer willen wij ook onze cliënten meer betrekken bij de digitale transformatie. Zij kunnen nu met Ping al bij een aantal applicaties die handig zijn voor hun dagelijkse leven, zoals het lezen van de nieuwtjes uit de buurt. Misschien kunnen we er nog meer uithalen: geheugenspelletjes, mensen bewuster maken van het delen van informatie en het veilig gebruiken van inlogcodes. In de toekomst willen we ook gaan nadenken over het gesprek met cliënten en ketenpartners rondom veilig inloggen en het delen van informatie. En hoe de inzet van Ping daarin gaat passen.
De komende jaren willen wij ICT voor onze organisatie inzetten om veilig, snel en locatie-onafhankelijk te kunnen werken. Dit gaan we doen door meer focus te leggen op cloud-applicaties en een geïntegreerde gebruikerservaring. Ik heb daar alle vertrouwen in! Samen met Ping en SEVENP hebben we al mooie stappen gezet.