Apotheek HaGi is gevestigd in het centrum van Hardinxveld-Giessendam. Naast de centrale locatie, zijn zij ook echt een centrale schakel in de gezondheidszorg. Zij doen meer dan enkel het verstrekken van medicijnen. Zo geven ze ook advies en voorlichting over gezondheid en het gebruik van geneesmiddelen, begeleiden ze medicijngebruik en signaleren en voorkomen ze bijwerkingen. Wouter Pannekoek werkt hier nu drie jaar als apotheker en hij is eindverantwoordelijke voor de apotheek. In deze klantcase vertelt hij over de samenwerking met SEVENP, zijn uitdagingen en de focus voor de toekomst.
Het persoonlijke contact behouden
‘We vinden de zorg voor onze patiënten het belangrijkste. Door efficiënter te werken, krijgen we meer tijd voor de dialoog met onze patiënten. Een win-win situatie dus. Daarom vinden we onze fysieke locatie centraal in het dorp zo belangrijk: de plek voor het persoonlijke contact. Dit moet wat mij betreft altijd blijven. Gezondheid is iets heel persoonlijks. Onze digitale omgeving blijft in onze apotheek enkel een ondersteuning en aanvulling. Als eindverantwoordelijke van deze apotheek werk ik altijd op onze fysieke locatie. Ik wil er zijn als het nodig is. Om de beste zorg te leveren en het verschil te maken voor iemand: dat maakt mijn werk uitdagend en mooi.’
Veranderingen de afgelopen jaren
‘Ik ben hier drie jaar geleden begonnen. Apotheek HaGi had vernieuwing nodig op diverse gebieden. Eén voor één ben ik dat gaan aanpakken. Een belangrijke stap was de stap naar de cloud maken, we merkten dat onze vorige IT-partij deze stap niet kon maken met ons. Daarom moesten we een nieuwe IT-partij zoeken die schoon schip voor ons kon maken én met ons mee kan naar de toekomst. We zochten een partij met een goede kwaliteit/prijsverhouding en die persoonlijk contact net zo belangrijk vindt als wij. In SEVENP hebben we de juiste partner gevonden!’
Samenwerking met SEVENP
‘Het werkt voor ons erg goed om zo min mogelijk bezig te hoeven zijn met IT. Wat wij zo prettig vinden aan de samenwerking met SEVENP, is dat zij laagdrempelig zijn en proactief deskundig advies geven. Jullie laten zien veel kennis in huis te hebben. Omdat we allebei in Hardinxveld-Giessendam zitten, kunnen we snel schakelen. Binnen 24 uur komt één van jullie engineers langs om te helpen.’
‘Daarnaast zijn we op zoek naar een partij die ons kan helpen met de implementatie van hardware en het hierin ondersteunen van de gebruikers.’ Over dit soort vraagstukken denkt SEVENP graag mee.
Ook het stukje security bij HaGi is iets waarvan Wouter aangeeft dat er nog stappen in kunnen worden gemaakt. ‘SEVENP heeft ons erop geattendeerd dat goede informatiebeveiliging en databeheer van belang is voor een organisatie. Dit hadden wij eerst nog niet op de radar, maar door het contact met SEVENP merken we dat we vooruit kunnen met onze digitale omgeving.’
Beter en sneller zorg leveren
‘Ook in de zorg willen we tegenwoordig zelf kiezen: de manier van contact en dat op elk moment van de dag. Wij willen daarom snel en patiëntgerichte zorg leveren. Dat vraagt om continue technische veranderingen. Een belangrijk onderdeel daarvan is een efficiënte supply chain. Oftewel: wanneer iemand bepaalde medicijnen nodig heeft, willen we deze zo snel mogelijk bij de patiënt thuis hebben.’
‘Naast onze supply chain, maken we ook onze keuzes op basis van technologie. Om de beste keuze te maken, kijken we naar allerlei data, denk bijvoorbeeld aan: welke combinatie van medicijnen geeft het laagste risico? Met de patiënt bespreek ik deze risico’s en vervolgens maken we een keuze. We werken echt samen met patiënten om succesvol te zijn.
En: onze patiënten kunnen steeds meer zelf doen. Patiënten kunnen op verschillende manieren bij ons terecht: langskomen, bellen, chatten of online herhaalrecepten aanvragen. Dat is belangrijk, omdat iedereen zo een manier kan kiezen die past bij hem of haar en de situatie.’
Toekomstvisie
‘Als Nederlandse apotheken in Europa lopen we vooruit op het gebied van technologie. Als je apotheken vergelijkt met andere bedrijven in Nederland, dan vind ik dat we juist achterlopen. Er zijn nog zoveel stappen te maken. Het belangrijkste vind ik dat patiëntdata opgeslagen staat in de cloud, zodat altijd en overal veilig de gegevens ingezien kunnen worden.
Data efficiency en Microsoft Teams zijn twee uitdagingen voor in de toekomst en wij zijn ervan overtuigd dat SEVENP hierin voor ons een mooie rol kan spelen!’